Regiegroep sluit enerverende periode van realisatie museum af
Begin van het 2023 richtte Kring Vrienden van ‘s-Hertogenbosch een Regiegroep op voor de realisatie van Museum Kruithuis. In deze regiegroep namen personen plaats die elk hun eigen verantwoordelijkheid hadden. Regiepgroepleden: Harry Hulshof, Harry van Delft, Trudy van Lierop, Neel Claessens, Jeroen Lijdsman, Jan van den Berg, Jeff van Schijndel en Gwen Quant.
De volgende disciplines kwamen aan bod:
– Inhoud van de tentoonstelling
– Facilitair
– Onderwijs en educatieprogramma
– Strategie en ondernemingsplan
– Financiën
– Planning
– Communicatie, pr en promotie
– Museumregistratie
– Ondersteuning
– Inrichting en uitvoering
Bijna wekelijks zaten zij om tafel om elkaar op de hoogte te houden van vorderingen en/of tegenslagen. Nu de opening aanstaande is, wordt de regiegroep opgeheven. Na een jaar lang hard werken, worden nu de laatste puntjes op de i gezet en de organisatie geheel overgedragen aan de nieuwe organisatie van Museum Kruithuis.
Er is inmiddels een professionele organisatie operationeel in Museum Kruithuis. Het museum wordt aangestuurd door een operationeel manager, ondersteund door de communicatiemedewerker en drie vaste horecamedewerkers zorgen dat het Grand Café bemand is. Alles onder toeziend oog van het bestuur van Stichting Museum Kruithuis en met hulp van de vrijwilligers die de entree, toezien op de bezoekers in de tentoonstelling, helpen in de facilitaire dienst en ondersteunen in het café.
De leden van de regiegroep blijven elk met hun specialisatie nauw betrokken bij de organisatie van Museum Kruithuis. Maar toch is het een einde van een tijdperk pionieren en ontwikkelen vanaf de basis naar een schitterend museum dat er nu staat.